برنامه سازی رادیویی (4)
برنامه سازی رادیویی (4)
از قبل با همدیگه کمی در مورد برنامه سازی رادیویی شروع به صحبت کرده بودیم .گفتیم اصلیترین قدم در برنامه سازی دیدن و در واقع خوب دیدنه.
اما خوب دیدن چه حاصل و نتیجهای به دنبال داره
یکی از نتایج خوب دیدن اینه که به ما در انتخاب سوژه کمک میکنه . از طریق خوب دیدن ما میتونیم موضوعهایی مناسب و متناسب برای برنامهسازی انتخاب کنیم. مناسب به معنای در برگرفتن مولفههای یک سوژه خوب فارغ از رسانهای که برنامه برای آن ساخته میشه و متناسب به معنای وجود ارتباط میان موضوع و رسانه است.
اما راستی مگه انتخاب سوژه تا این اندازه اهمیت داره
شما چه فکر میکنین ؟ آیا انتخاب سوژه تا اندازهای اهمیت داره که به عنوان قدم اصلی در تولید یک برنامه محسوب بشه ؟
فکر کنید! خاطرات خود را از شنیدن و دیدن برنامههای رادیویی بیاد بیاریم . مگه تا به حال بارها و بارها برنامهای را نشنیدهایم و با خودمون نگفتیم :این برنامه که حرفی برای گفتن نداشت؛ فقط وقتمان را تلف کردیم؛ .
چه چیزی باعث شده که ما تصور کنیم وقتمون در شنیده برنامه ای رادیویی تلف شده
مثلا آیا یکی از دلایل ایجاد این احساس؛ تکراری بودن سوژه و یا به زبانی دیگه ، نداشتن حرفی برای گفتن نبود.
اونهم با شنیدن آغاز برنامه تا انتهای اون و ...
با اون چیزایی که گفتیم حدس زدین که این بخش جوان و جوانه برای چیه .
به نظر شما سوژه مناسب و متناسب دارای چه مشخصههایی هست
آیا برای تولید برنامه در رادیو باید سوژهها به حوزههای موضوعی خاصی مرتبط باشد یا نه!
اصلا بیایم به چند تا مولفهای که یک برنامه رادیویی را در ذهنمون
ماندگار میکنه اشاره کنیم .
مثلا میتونیم بگیم :
- برای ساخت برنامه در رادیو مناسب باشه، یعنی موضوعی که انتخاب کردهایم قابلیت پرداخت در قالبهای رادیویی رو حتما داشته باشه .
- باید به نیاز مخاطب پاسخ بده .
- از واقعیت زندگی مردم برگرفته شده باشه .
- نو و جذاب باشه .
- با شرایط اجتماعی منطبق باشه .
- متناسب با زمان حال باشه . مثلا همین روزا که فصل پاییز شروع شده میشه درمورد خیلی چیزا باشه
- به افزایش اطلاعات مخاطب کمک بکنه و مخاطبی که برنامه رو بشنوه احساس نکنه با شنیدن این برنامه از همون اول وقت خودش رو هدر داده .
اما برای اینکه بتونیم قبل از شروع کار پی ببریم سوژه انتخاب شده تا چه اندازه مناسبه میتونیم به چند پرسش پاسخ بدیم .
- سوژه تا چه اندازه میتونه مورد علاقه شنونده قرار بگیره
- در برگیرنده نکات تازهای باشه که مورد علاقه شنونده باشه. (برای مخاطب عام تهیه شده و یا مخاطب خاص)
- موضوع روز است.
- آیا توضیح و تفسیری به دانستههای پیشین شنونده اضافه میکنه و یا دربرگیرنده اطلاعات جدید هست .
هر قدر موضوع انتخابی دارای این موارد باشه بیشتر میتونه روی مخاطب تاثیر بگذاره .
*با تشکر از بازدید شما . هر گونه استفاده از متون و تصاویر این وبلاگ ممنوع میباشد . *
- ۹۲/۰۶/۳۱
- ۶۸۵ نمايش
مدیریت وبلاگ رو بهتون تبریک میگم.ایشالا که موفق باشید