جوان و جوانه

وبلاگ شخصی

جوان و جوانه

وبلاگ شخصی

جوان و جوانه

وَ إِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بابْصَارِهِمْ لَمَّاسَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَ مَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ
با نام تو ، اغاز میکنیم
تویی که از همه کس به ما نزدیک تری
و تنها فقط تو برایم کافی هستی ...
جوان ، جوان و جوانی ، امید ، اینده ، معنویت ، فرهنگ،اقتصاد و کارافرینی
شنیده شدن ، نیازهای ویژه یک جوان ، توجه جوان ایرانی ،رادیو جوان برای همه جوان دلان ایرانی
ویژه همه ی جوانان با استعداد و با ذوق ایرانی ، رادیو جوان ، نبضی تپنده برای جوان ایرانی
شبکه رادیویی جوان ،
موج FM ، فرکانس 88
شماره پیامک شبکه :
30000881
شماره تماس با شبکه :
02122040000-22050952

منتظر نظرات زیبای شما در پست های وبلاگ هستیم .

اخرين مطالب جوان و جوانه
آخرين نظرات شما در جوان و جوانه
نویسنده
تارنماهاي ويژه جوان و جوانه

ویژگیهای متن رادیویی

يكشنبه مهر ۱۳ ۱۳۹۳

ویژگی های متن رادیویی اون هم به شکل تستی

خوب این نکاتو بخونین تا برای نوشتن یه متن رادیویی بکار ببرین 

1- وقتی می خواهیم یه متن رادیویی بنویسیم اول از همه باید  تو دلمون بگیم بسم الله . این خیلی مهمه چون باعث می شه یادمون بمونه برای چی داریم می نویسیم. 

2- باید بدونیم برای چه رادیویی مینویسیم و چه برنامه ای و چه گوینده ای قراره اونو اجرا کنه و اینکه برنامه تو چه ساعتی از روز پخش می شه.

2 الف- رادیو های مختلف ادبیات متفاوتی دارن. اگه دقت کرده  باشین رادیو فرهنگ دعب محتوا داره . دوست داره فخیمانه حرف بزنه. رادیو قران سرشار از حدیث و کلامه . رادیو جوان هم لحن راحت و نزدیک به مخاطب رو انتخاب کرده. اما نکته ای که برای یه نویسنده خلاق مطرحه اینه :در حالی که حواسش به چهارچوب های شبکه هست، باید دست به ابتکار بزنه و روش نوشتاری خودش رو هم از دست نده. 

2ب- برنامه های مختلف توی یه رادیو کاربری های مختلف دارن. مثلا برنامه ای که برای اطلاع رسانی ساخته می شه با برنامه ای که صرفا برای سرگرمیه فرق داره. پس از نظر محتوا باید به این موضوع دقت بشه که هدف این برنامه چیه.

3- گروه سنی مخاطب رو در نظر بگیرید. اگر برای کودک می نویسید نباید اون قدر سخت باشه که بچه متوجه نشه. نباید از کلمه های دشوار و تعبیرات پیچیده ادبی استفاده کرد.

4- کلا تو رادیو نباید از متون سنگین ادبی  استفاده کرد. برای اینکه تا بیاد تو گوش و بره و بره و به مغز برسه و حلاجی بشه اینقدر زمان می بره که کل برنامه از دست میره.

 

5- عنصر تخیل و تصویر سازی رو از دست ندید. به راحتی و به ارزون ترین قیمت می شه تصاویر جذاب آفرید. اون هم فقط با یه خودکار و کاغذ و یه صدای به درد بخور. وقتی برای رادیو می نویسید سعی کنید اول ببینید . تو ذهنتون موقعیت رو ببینید و بعد همون دیده ها رو تعریف کنید. این یکی از برتری های شما خواهد بود.

 

6- جمله هاتون کوتاه باشه. این طوری شنونده فرصت می کنه متوجه ماجرا بشه. تصور کنید یه جمله دو خط باشه. اونوقت شنونده وقتی به فعل می رسه ازحال میره چون نمی دونه اول اون دو خط پیش فاعل کی بوده و چی شده که حالا رسیده به این فعل.

 

7- وقتی تو یه برگه متن رادیویی می نویسید. خوانا بنویسید و حتی الامکان درشت. سعی کنید پاراگرافتون تو یه صفحه تموم شه. اگه نصف خط از یه متن بمونه برای صفحه ی بعد گوینده استرس می گیره. چون می خواد وسط خوندنش طوری ورق بزنه که صدای کاغذ نیاد و همین ازش انرژی می گیره.

 

8- با سردبیر کار باید هماهنگ بود ولی ترجیحا فواصل کلام نباید طولانی باشه. به قول اخبار مهدی صالحپور تو برنامه ی "روز از نو "محققان گفته اند که گوش بعد از سه دقیقه نمی شنونه. پس قبل از اینکه متنتون از سه دقیقه بیشتر بشه یه فاصله موزیک بگذارید.

 

9- من تو متنام یه بیضی به جای فاصله موزیک می کشم. یا  وقتی برای رادیو قران می نویسم یه مستطیل می کشم که بتونم تو مستطیله بنویسم الان چه آیه ای می تونه استفاده شه و یا چه تلاوتی رو به کار ببرن ولی شکلش مهم نیست، فقط اینقدر کوچیک نباشه که تهیه کننده ی برنامه نبینتش.

10- کنار کاغذ هایی که برای متون رادیو تهیه می شه دو سانتی متر از سمت راست رو با یه ستون جدا کردن. این بیشتر برای اینه که اگه توضیحی لازمه تو اون ستون نوشته شه . یا اگه متن برای نمایشه اسم کاراکترهای نمایش اول تو اون ستون نوشته می شه بعد تو قسمت بزرگ تر اصل دیالوگ ها نوشته می شه. دیالوگ طرف که تموم شد نقطه گذاشته می شه و میریم سر خط دوباره تو اون ستون دو سانتی اسم کاراکتر بعدی و تو قسمت اصلی دیالوگش نوشته می شه.

 

11-ممکنه لازم باشه وسط متن، گوینده رو متوجه حالتی که مد نظرمونه بکنیم یه کروشه ای ،آکولادی باز می کنیم و مینویسیم مثلاً { با خنده }یا { غمگین}

مثلاً:

رضا :    من حوصله تونو ندارم { با خنده}.

مقایسه کنید با این یکی.

رضا :     من حوصله تونو ندارم { غمگین}

می بینید این حالت ها چقدر تو انتقال محتوا تاثیر می ذاره؟

12- تو نوشته هاتون ،از اسم برنامه می تونید کمک بگیرید. نه اینکه هی عین اسم رو تکرار کنید ولی از محتواش استفاده کنید و متن بنویسید.

 

13- سعی کنید تو نوشته تون کلمات یکسان رو فقط یک بار استفاده کنید . منظورم اینه که این جوری ننویسید : از این یک بار استفاده کنید و از اون استفاده نکنید.

این جوری بنویسید: از این یک بار استفاده کنید و اونو به کار نبرید.

حالا اگه بگم : از این یک بار استفاده کنید و از اون بهره ببرید. احساستون به متن چیه؟

آدم فک می کنه متن برای رادیو ایران یا رادیو قرانه. بهره ببرید و به کار ببرید فقط کلمه ان ولی همین کلمات ابزار کار شمان و باعث می شن لحن کلام. سن کلام و خیلی چیزها معلوم شه. آره یاران هم دل این جوریاس...

 

14- متون حماسی به جملات مقطع مقطع و کوتاه نیاز دارند. این طوری زودتر جواب می گیرید.یه نگاه به شاهنامه ی فردوسی بندازید.

 

15- متنتونو بخونید و تا جایی که می شه کلمات و جملات اضافه رو از توش پاک کنید. نگران نباشد که متن کوتاه می شه در عوض شما یه شاهکار نوشتید.

 

16- سعی کنید موفق باشید.


*با تشکر از بازدید شما . هر گونه استفاده از متون و تصاویر این وبلاگ ممنوع میباشد . *
  • ۹۳/۰۷/۱۳
  • ۱۵۷۴ نمايش
  • جوان و جوانه

نظرات شما (۵)

  • فاطمه سیدموسوی
  • سلام...
    در مورد اون سوالتون باید بگم دقیق یادم نیس!
    تو جنواره طنز امسال تو اون شلوغی از یکی شنیدم!
  • فاطمه سیدموسوی
  • سلام...
    در مورد اون سوالتون باید بگم دقیق یادم نیس!
    تو جنواره طنز امسال تو اون شلوغی از یکی شنیدم!
  • فاطمه سیدموسوی
  • سلام...
    در مورد اون سوالتون باید بگم دقیق یادم نیس!
    تو جنواره طنز امسال تو اون شلوغی از یکی شنیدم!
  • فاطمه سیدموسوی
  • سلام...
    در مورد اون سوالتون باید بگم دقیق یادم نیس!
    تو جنواره طنز امسال تو اون شلوغی از یکی شنیدم!
  • فاطمه سیدموسوی
  • سخته ولی میشه!
    ممنون ازشما! عالی بود...

    پاسخ :
    خواهش 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">