برنامه سازی رادیویی (1)
در اینجا در بخش برنامه سازی رادیویی در طی قسمت هایی در مورد برنامه سازی در رادیو و اطلاعاتی در مورد اون واینکه چطور میشه یک برنامه رادیویی تولید کرد رو بیان می کنیم
درست دیدن
در طول عمرتان حتماً یکبار به رادیو گوش کردهاید. حتی اگر رادیو نشنیده باشید؛ برنامههای تلویزیون را تماشا کردهاید! اماآیا تا به بحال به این فکر کردهاید که یک برنامه چگونه تولید میشودو چه عواملی دست اندرکار ند تا یک برنامه شکل بگیرد.
تصور میکنید قدم نخست در تولید یک برنامه رادیو- تلویزیونی چیست؟نقطه شروع؛
که قدمها و مراحل بعدی حتماً باید پس از عبور از این نقطه باشد،
مثل پله های نردبان برای رسیدن به پله دوم و بالاتر حتما باید طی شود.
نیاز نیست در جستجوی پاسخهای عجیب باشید!
شاید بهتر باشد به جای جستجو در زوایای تنگ و تاریک ذهن؛ کمی دقت کنید.
به چه پاسخی رسیدید؟ سرمایه (یا به تعبیری پول)؛ نیروی انسانی؛ تحقیق؛حمایت و ... .
بیراه نرفتهاید. مواردی را که ذکر کردید
شرط لازم برای تولید یک برنامه است،
اما هیچ کدام قدم نخست نیست.
قدم نخست دقت؛ تامل و در واقع خوب
دیدن و یا به تعبیر دقیقتر: درست دیدن است!
اوقاتی پیش آمده که از کنار وقایعی که
در اطرافمان میگذرد به سادگی و با بیتفاوتی گذشتهایم.
رانندههایی که به گونهای رانندگی میکنند که گویی صاحب خیابان هستند. مسافرانی که در مترو نشستهاند و برای این که برای پیرزن و پیرمردی که بالای سرشان ایستادهاند
از جا برنخیزند؛ چشمها را به حالت خواب بستهاند.
جوی سرکوچه که همیشه پر از زباله است و بوی بد و متعفن آن هر روز صبح بعد از خروج از خانه؛ تا ساعتی از روز مشام وذهن را میآزارد. و یا از سویی جوانه زدن نهالی که کاشتهاید؛ شاخه درخت هلوی همسایه که از خانه شما سر بر آورده و با وسوسه نسیم بهاری جابجا میشود، گویی برای شما دست تکان میدهد و یا تولد کودک همسایه که شوری شیرین در همسایهها ایجاد کرده است.
کدام یک ازاین مثالها ذهن شما را مشغول کرده است؟ کدام یک از این وقایع میتواند دستمایه برنامه باشد؟ راننده بی ملاحظه؛ مسافر پیر مترو؛ جوی متعفن؛ نهال تازه جوانه زده؛ شاخه پر شکوفه و یا تولد کودک همسایه.
و شاید هیچکدام!
برای اینکه بتوانید در راه برنامهسازی قدم بردارید؛ لازم است خوب ببینید. خوب دیدن یعنی چه؟ یعنی دیدن اشیاء، اشخاص و یا مسائل و موضوعهایی که کمتر به آنها توجه کردهایم و از کنار آنها با بیتفاوتی گذشتهایم. این نوع دیدن خود راهنمای مراحل بعدی کارمان خواهد بود.
اجازه بدهید ذهنتان آنچه را میبینید و در گذشته به سادگی از کنار آنها عبور میکردید،پردازش کند.
بر عادتهای فکری پیشین غلبه کنید. از من شخصی خارج شوید و به من اجتماعی نزدیک شوید.
چرا؟
برنامهسازی مستلزم گسترش زاویه نگاه است. تنها از یک زاویه به مسئله و موضوع ننگریم. زیرا با ساخت برنامه میخواهیم شنیده شویم.
قرار نیست برنامهای تولید کنیم که فقط خودمان از آن لذت ببریم. قرار است برنامهای بسازیم که مخاطبانی بیشمار(البته از گروه مخاطبان هدف) را جذب کند. مخاطبانی که نه تنها شنونده باشند؛ بلکه گوش دهند؛ عمل کنند و شاید رفتار؛ نگرش و ... آنها تحت تاثیر این برنامه قرار گیرد.
قطعاً مصادیقی از برنامههایی که به تغییر رفتار منتهی شدهاند رابه خاطر میآوریم. اما فراموش نکنیم ما در تولید برنامه در جستجوی دستیابی به اهداف کوتاه مدت و جزئی هستیم،نه حل تمامی مشکلات بشریت.
حالا :
اگر تمایل داشتید ساخت برنامه رادیویی را امتحان کنید برای قدم اول:
• امروز که از خانه خارج شدید، از درب ورودی آپارتمان تا فاصله 50 متری با چند سوژه و یا ایده برنامه سازی رو به رو شدید. فهرستی از این سوژهها را برایمان ایمیل کنید.ضمناً سعی کنید سوژههایی را انتخاب کنید که در حوزهی مسائل شهری باشد. (لطفاً سوژههایتان را در همین فاصله انتخاب کنید.)
نکته آخر آنکه مطئمن باشید شما هم میتوانید برنامه رادیویی تولید کنید به شرط آنکه با ما همراه شوید.
درصورت تکثیر منبع radiojavane.blog.ir ذکر گردد .
*با تشکر از بازدید شما . هر گونه استفاده از متون و تصاویر این وبلاگ ممنوع میباشد . *
- ۹۲/۰۶/۱۴
- ۸۰۸ نمايش
آهان
بله متوجه ام......فک کردم منظور نظرتون چیز دیگه ایه